Wil je een professionele video van hoge kwaliteit? Dan moet je een cameraman inhuren. Je kunt de professionele cameraman bijvoorbeeld inzetten voor het laten maken van een bedrijfsfilm. De cameraman van vandaag de dag is veel breder inzetbaar dan die van enkele decennia geleden. De expertises zijn veel breder. Een professionele vandaag de dag zal ook prima met videobewerkingssoftware overweg kunnen en uitstekend de eigen geschoten beelden kunnen bewerken tot één vloeiend geheel – een professionele video voorzien van audiolagen, overgangen en effecten. Als de projecten wat groter zijn, zal de professionele cameraman echter niet alleen werken en steun krijgen van bijvoorbeeld geluidstechnicus en regisseur.
De meeste cameramannen vandaag de dag zijn, zoals gezegd, breed inzetbaar en kunnen ook zelf filmopnames monteren en bewerker. De cameraman is in de laatste decennia – zeker sinds de opkomst van het internet en digitale bewerkingsprogramma's – uitgegroeid tot een creatieve allesfilmer. Desnoods is de cameraman ook zijn of haar eigen regisseur. Hij of zij heeft brede technische inzichten, kan je vertellen wat er wel en niet haalbaar is, maar kan ook op creatief vlak van betekenis zijn, bijvoorbeeld als sparringpartner. De creatieve alleskunner weet welke camera en lens te kiezen, maar heeft ook oog voor presentatie op camera.
Ga je filmen op een locatie waar de belichting en het geluid een uitdaging zijn? Ook dan heb je veel aan een professionele cameraman. Deze weet namelijk precies hoe achtergrondruis zoveel mogelijk te filteren en relevant stemgeluid zo helder mogelijk op te vangen met de beschikbare apparatuur. Soms is filmen in daglicht mogelijk, maar soms moeten er ook één of meerdere kunstlichtbronnen worden ingezet. Een creatieve allesfilmer is op elke situatie voorbereid.
Cameramensen geven de voorkeur aan een strak opgezet script, waarbij ze zich zo goed mogelijk op de situatie kunnen voorbereiden. Als je het beste uit de cameraman naar voren wilt halen, geef je deze de kans mee te denken en creatieve input te geven. Het technische gedeelte kun je het beste in zijn geheel aan de cameramensen overlaten. Het moet de cameraman duidelijk zijn wat er in elk shot moet worden vastgelegd en hoe het shot aan het grotere plaatje bijdraagt. Het is handig als je alle details hebt vastgelegd in een draaiboek en script.
Tijdens het filmen ligt de focus op de ideale technische opstelling en compositie per shot. Ook kijk je uitvoerig naar het camerastandpunt, naar hoe mensen in beeld gebracht worden en zich door het beeld voortbewegen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het vogel- of het kikkerperspectief, maar onthoud dat dit grote gevolgen heeft voor de beeldvorming bij de kijker.